Yhdistyksen toiminta

Lappilan Työväenyhdistys on pieni ja hyvin aktiivisesti toimiva työväenyhdistys. Yritämme muuttaa ja kehittääkin toimintaamme yhdistyksemme jäsenten toivomusten mukaiseksi.

Yhdistyksen omistuksessa on upea osittain Kotiseutuliiton avustusten avulla kunnostettu Työväentalo. Kunnostus on tehty tarkoin Museoviraston ohjeita noudattaen useiden vuosien aikana. Työt on tehty talkootöillä ja muutamia paikallisia yrittäjiä apuna käyttäen.

Talo on saanut paljon julkisuutta ja näkyvyyttä kun siellä on järjestetty erilaisia tapahtumia, juhlia ym. Vuokraustoiminta on lisääntynyt ja toivomme sen myös lisääntyvän.

Johtokuntamme kokoontuu noin joka toinen kuukausi ja tarvittaessa useammin. Kokoukset ovat avoimia kaikille jäsenillemme. Tervetuloa tutustumaan toimintaamme….

TOIMINTAA JA TALKOITA TALOLLA

Erilaisia tapahtumia yritetään järjestää joka vuosi useita. Myös muiden yhdistysten kanssa teemme yhteistyötä eri tapahtumien järjestämisessä. Ajatuksena on että kylämme säilyy vireänä ja aurinkoisena läpi vuoden.

Viime vuosina olemme jatkaneet talomme kunnostusta joka jatkuu

Vuonna 2013 talomme sai uuden uutukaisen peltikaton. Wc:t remontoitiin ja paikkoja kunnostettiin.

Vuonna 2014 korjattiin kaikki tulisijat ja saunan piippu muurattiin uudelleen. Vuokra-asunnon purettiin ja  muurattiin uudelleen. Talon lipputanko uusittiin. Polttopuita hankittiin talkoilla. Paljon tehtiin mutta tekemistä riittää vieläkin.

Vuonna 2015 Kaivettiin ja putkitettiin talon  sadevesijärjestelmät. Purettiin vanha terassi talon päädystä ja rakennettiin uusi. Uusi katto on vielä peltisepällä teon alla.

Vuonna 2016 tehtiin talon mittava alapohjan kunnostus jossa talon alakerta puhdistettiin perusteellisesti ja alapohja tuettiin muuraamalla lecaharkoista  24 pilaria talon lattian alle. Nyt on lattia tukeva ja kestävä.

Vuonna 2017 korjattiin ja laudoitettiin ulkorakennuksen seinä ja vaihdettiin lämpöovet Wc:tiloihin.

Vuonna 2018 keittiössä tehtiin mittava remontointi. Keittiön lattia purettiin pohjia myöten ja kaikki moska imettiin pumppuautolla pois. Lattiahirret vaihdettiin ja lattia eristettiin puhallusvillalla ja päälle rakennettiin uusi puulattia. Lattia hiottiin ja lakattiin. Seinät, katto, pystyuuni ja ovet maalattiin tarkoin määrätyillä väreillä. Keittiön kaapit entisöitiin ja keittiön vesijohto liitettiin joten nyt vesi tulee sisään ja menee ulos.

Talon yläkerran aulaan on uusittu valokuvanäyttely työväentalon, kylän ja seurojen elämästä vuosien varrelta. Myös keittiön seinillä on historiallisia valokuvia vuosien varrelta.

Vuonna 2019 keittiö sai  uuden ilmeen uusilla verhoilla ja muulla sisustuksella  remontin jälkeen. Myös muutakin viihtyisyyttä lisättiin. Saliin on valmistunut uusi esirippu joka asennetaan paikoilleen kevään 2020 aikana.

Vuonna 2020 talon kunnostustyöt jatkuvat sillä tarkoitus on uusia talon terassi ja rakentaa sen yhteyteen INVA luiska joka helpottaa taloon tuloa ja poistumista.

ON ILO OLLA PUHEENJOHTAJANA NÄIN INNOKKAASSA PORUKASSA…HOMMAT JATKUU