LAPPILAN TYÖVÄENYHDISTYKSEN TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2020

Lappilan Työväenyhdistys ry on perustettu vuonna 1906 eli tänä vuonna 2020 yhdistys täyttää jo 114 vuotta. Lappilan työväentalo, missä yhdistys toimii täyttää tänä vuonna 2020 112 vuotta. Lappilan työväenyhdistys toimii aktiivisesti kyläläisten ja kuntalaisten eduksi järjestäen erilaista toimintaa talolla kuten myyjäisiä, markkinoita, kursseja ja ehkäpä keskustelutilaisuuksiakin kylämme asukkaille ja kaikille kuntamme ulkopuolella asuville. Myös talomme vuokraustoiminta kuten häät, syntymäpäiväjuhlat ym.ovat nyt talollamme nykypäivää. Työväenyhdistyksen toivomuksena on että, Lappila ja koko Kärkölän kunta olisi hyvä paikka asua ja tehdä työtä. Hyvät julkiset palvelut ja toimiva joukkoliikenne ovat välttämättömiä meidän kylämme asukkaille ja myös niille uusille asukkaille joita me tänne kyläämme ja kuntaamme toivomme muuttavan ja asettuvan asumaan.

TOIMINTA talomme markkinoinnin lisäksi meidän tulee järjestää erilaisia tapahtumia eri-ikäisille kuntalaisille ”vauvasta-vaariin” jotta talo säilyisi kyläläisten ja kuntalaisten muistissa. Meidän talolla jatkuu ainakin yhdistyksen järjestämä Taidetta ja käsitöitä tapahtuma kesällä, joulumyyjäiset joulun edellä, Wellamo-Opiston kursseja talolla, kokouksia ja muita keskustelutilaisuuksia kuntalaisille ja muille asioista kiinnostuneille. Talomme vuokrausta tulee myös lisätä vaikkakin kiinnostus vuokraamiseen on hyvin paljon lisääntynyt remonttien myötä. Aktiivinen markkinointi lisää talomme käyttöä perhejuhlien, syntymäpäivien, häiden, kokousten ja muunlaisten harrastusten pitopaikkana. Omilla kotisivuillamme saamme lisää näkyvyyttä.

YHTEISTYÖ myös yhteistyö kunnan ja muiden yhdistysten kanssa esim. Lappilan kyläyhdistys, Lappilan Eläkkeensaajat, Kärkölän kappeliseurakunta, muut kunnan yhdistykset sekä Kärkölän Demarit jatkuu. Meidän tulisi lisätä yhteistyötä naapurikuntien demareiden kanssa koska sille näyttää olevan tahtotila.

KOKOUKSET jatkuvat tämänkin vuoden aikana 8-10 kokouksen vuosivauhdilla (näihin sisältyvät syys- ja kevätkokoukset) ja ne saattavat lisääntyäkin talkootöiden ja juhlavuoden aikana. Keväällä ja syksyllä pidettäviin SDP:n piirikokouksiin piirikokousedustajien tulisi osallistua mahdollisuuksien mukaan. Kärkölän SDP:n kunnallistoimikunnan kokouksiin olisi mahdollisuus osallistua oman kiinnostuksen puitteissa.

VAALIT tämän vuoden aikana ei ole näköpiirissä minkäänlaisia vaaleja joten seuraavat vaalit ovat vuonna 2021.

JUHLAT tulevan vuoden aikana on talollamme toukokuussa Lappilan Nousun 100 vuotisjuhla. Tietysti olisi suotavaa jos voisimme järjestää talolla Vappu-juhlan jonne kutsuisimme jonkin mielenkiintoisen puhujan jolla saisimme paikalle vapun juhlijoita.

JÄSENHANKINTA uusien jäsenien hankinta on nykyään hankalaa mutta uskomme, että tilanne muuttuu ja uusia jäseniä yhdistyksen toimintaan tulee lähivuosien aikana. Onneksi meillä on kuitenkin toimiva pieni yhdistysaktiivien joukko sekä myös innokkaita avustavia henkilöitä talkootöihin ja tapahtumien järjestämiseen.

TALKOOTYÖT JA MUUT KUNNOSTUSTYÖT talomme pitkän iän vuoksi talkoo- ja kunnostustyöt jatkunevat seuraavinakin vuosina. Talollemme tehdyn rakennuksen kuntoarvion ja korjaustarveselvityksen perusteella teemme talon korjauksia aina kun siihen on mahdollisuus. Kotiseutuliitolta saamamme korjausavustuksen turvin voimme korjata kulttuurihistoriallista taloamme. Tämän vuoden aikana jos saamme avustuksen Inva-luiskan tekemiseen niin siinä samalla korjaamme talon terassia ja maalaamme terassin uudelleen. Myös ulkorakennuksen seinien korjaus ja maalaus on ajankohtaista ensi kesän aikana.

Suomen Sos.dem. työväentalojen yhdistykseltä saamamme avustuksen turvin uusimme kokoustilojen parvekkeelle menevän oven sekä ikkunat puusepän tekemänä. Myös säännölliset kevät- ja syystalkoot tulemme pitämään. Talomme rännit ja muut roskat katolta on puhdistettava joka syksy ennen pakkasten tuloa.

OPISKELU opiskelu on meille kaikille viisauden ja vireyden ylläpitäjä. Jos meillä ei ole mahdollisuuksia herätellä opintokerhotoimintaa niin meidän tulisi osallistua TSL:n tai muiden tahojen järjestämiin koulutustilaisuuksiin ”oppia ikä kaikki” tai sitten muuten kouluttaa itseämme.

Toivomme että tuleva vuosi 2020 on Lappilan työväenyhdistykselle vireän toiminnan vuosi, sillä onhan meidän omistuksessa iäkäs ja upea kulttuurihistoriallinen työväentalo joka ylväänä suuntaa katseensa kohti vuotta 2020 jolloin se täyttää kunniakkaat 112 vuotta. Olisiko aihetta juhlaan?

Lappilassa 14.11.2019 Sirpa Kinnari Lappilan työväenyhdistyksen puheenjohtaja