LAPPILAN TYÖVÄENYHDISTYKSEN TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2018

Lappilan Työväenyhdistys ry on perustettu vuonna 1906 eli tänä vuonna se täyttää jo 112vuotta. Lappilan työväentalo missä yhdistys toimii täyttää vuonna 2018 110vuotta. Lappilan työväenyhdistys toimii aktiivisesti kyläläisten ja kuntalaisten eduksi järjestäen erilaisia tapahtumia kuten markkinoita, myyjäisiä ja keskustelutilaisuuksia kylän asukkaille ja kaikille kuntamme ulkopuolellakin asuville. Työväenyhdistyksen toivomuksena on että, Lappila ja koko Kärkölän kunta olisi hyvä paikka asua ja tehdä työtä. Hyvät julkiset palvelut ja toimiva joukkoliikenne ovat välttämättömiä kylämme asukkaille ja niille uusille asukkaille joita me tänne kyläämme toivomme muuttavan ja asettuvan asumaan.

TOIMINTA talomme markkinoinnin lisäksi meidän tulee järjestää erilaisia tapahtumia eri-ikäisille kuntalaisille ”vauvasta-vaariin” jotta talolle säilyisi kyläläisten ja kuntalaisen muistissa. Meidän talolla jatkuu ainakin yhdistyksen järjestäminä Taidetta ja Käsitöitä tapahtuma kesällä ja joulumyyjäiset joulun edellä. Myös talomme vuokrausta tulisi lisätä ja varmaankin sitä tapahtuu lisää, kun saamme korjaukset tehtyä. Onhan taloamme nyt jo vuokrattu kohtalaisesti syntymäpäivien ym. pitämiseksi. Aktiivinen markkinointi lisää talomme käyttöä perhejuhlien, kokousten ja erilaisten harrastusten pitopaikkana. Siihen meillä on hyvät kotisivut apuna www.lappilantyöväenyhdistys.fi.

YHTEISTYÖ myös yhteistyö kunnan ja muiden yhdistysten kanssa esim. Lappilan kyläyhdistys, Kärkölän kappeliseurakunta, Kärkölän Demarit sekä Lappilan Eläkkeensaajat ry:n sekä muiden kanssa tulisi jatkaa vilkkaana ja perinteisenä.

KOKOUKSET jatkuvat tämän vuoden aikana 6-8 kokouksen vuosivauhdilla (näihin sisältyvät syys- ja kevätkokoukset) ja ne saattavat lisääntyäkin talkootöiden ja juhlavuoden aikana. Myös kunnallistoimikunnan kokouksiin tulemme osallistumaan mahdollisimman usein ainakin meidän yhdistyksen valtuutettujen tulisi niihin osallistua. Olisi myös suotavaa, että muutama kunnallistoimikunnan kokous pidettäisiin täällä Lappilassa. Keväällä ja syksyllä pidettäviin SDP piirikokouksiin tulisi piirikokousedustajien osallistua mahdollisuuksien mukaan.

VAALIT tulevan vuoden vaaleihin presidentinvaalit ja mahdolliset maakuntavaalit ovat meille myös pienen ponnistuksen aihe. Tulemme osallistumaan niihin yhdessä Kärkölän Demareiden kanssa jakamalla esitteitä ym.

JUHLAT tulevan vuoden aikana meidän tulisi järjestään talomme 110 vuotis- juhlat. Katsotaan miten remontit etenevät olisiko juhlat sitten pidettävä kesän aikana.

JÄSENHANKINTA uusien jäsenien hankinta on nykyään hankalaa mutta uskomme että tilanne muuttuu ja uusia jäseniä yhdistyksen toimintaan tulee. Onneksi meillä on kuitenkin toimiva pieni yhdistysaktiivien joukko sekä innokkaita avustavia henkilöitä talkootöihin ja tapahtumien järjestämiseen.

TALKOOTYÖT JA MUUT KUNNOSTUSTYÖT talomme pitkän iän vuoksi talkoo- ja kunnostustyöt jatkunevat seuraavinakin vuosina. Talollemme tehdyn rakennuksen kuntoarvion ja korjaustarveselvityksen perusteella teemme talon korjauksia aina kun siihen on mahdollisuus. Kotiseutuliitolta saamamme korjausavustusten avulla voimme innokkaasti korjata kulttuurihistoriallista taloamme. Tämän vuoden aikana tulemme korjaamaan ulkorakennuksen ulkokuorta. Myös keittiön lattian uusiminen ja salin lattian hionta tulee ajankohtaiseksi tämän vuoden aikana. Myös muita pienempiä korjauksia tulemme tekemään aina kun siihen on mahdollisuus. Myös säännölliset kevät- ja syystalkoot tulemme pitämään. Talon rännit ja muut roskat katolta on myös puhdistettava säännöllisesti syksyisin.

OPISKELU opiskelu on meille kaikille viisauden ja vireyden ylläpitäjä. Jos meillä ei ole mahdollisuuksia herätellä opintokerhotoimintaa niin meidän tulisi osallistua TSL:n tai muiden tahojen järjestämiin koulutustilaisuuksiin ”oppia ikä kaikki” tai sitten muuten kouluttaa itseämme.

Toivomme että tulva vuosi 2018 on Lappilan työväenyhdistykselle vireän toiminnan vuosi, sillä onhan meidän omistuksessa iäkäs ja upea kulttuurihistoriallinen työväentalo joka ylväänä suuntaa katseena kohti vuotta 2018 jolloin se täyttää kunniakkaat 110vuotta.

Lappilassa  31.10.2017       Sirpa Kinnari  Lappilan työväenyhdistyksen pj.